onsdag 25. februar 2009

Reklame oppgaver !

Del 1
Hva er reklame?
En reklame er noe som skal få kunder til å kjøpe et produkt. Det skal vise positive sider ved det, og skal være et kommersielt budskap som skal komme ut av en reklame.
Hva kjennetegner reklame?
En reklame er ikke lang, har ofte slagord og er ofte godt bearbeidet.
Hvor møter vi reklame?
Reklame møter vi rett og slett over alt vi både går og er. I media, i byen, blader osv.
Hva gjør at vi påvirkes av reklame?
Vi blir påvirket av fordi den måten den er laget på. Men det ”trikset” grunnleggerne bruker, er å bruke hjelpemidler som vi ikke legger merke til. Som lys og farge blant annet. Reklamen er overalt og den appellerer alltid til oss.
Hvilke reklamer fungerer? Hvorfor?
De beste reklamene er de som vi ser om og om igjen. Vi ser dem over alt og blir til slutt en del av tv-kvelden. Det er ofte de morsomme reklamene som er de beste. De reklamene som er best bearbeidet med mye hjelpemidler og ofte med kjendiser. Da blir budskapet: kjøp disse fotball-skoene, og du blir som David Beckham.
Hvilke reklamer fungerer ikke? Hvorfor? De reklamene som ikke funker, er de som vi ikke liker eller hvor budskapet ikke intereserer oss. Også kan de være de reklamene som reklamerer om ting vi ikke liker.
Nevn/vis eksempler på 2-3 reklamer (filmer, annonser, etc) som dere mener er gode og som selger. Forklar kort hva som gjør disse reklamene gode. (Dersom dere ikke klarer å bli enige i gruppa er det greit at dere kommer med forskjellige svar. Det er ofte jenter og gutter reagerer ulikt på den samme reklamen...)

1. Smash-reklamen


Den er like morsom hver gang, smash smaker så utrolig godt så man får lyst til å kjøpe det med en gang. Det som er bra med reklamen, er at budskapet kommer godt frem; Smash er godt!
2. Dolly-Dimples reklamen
Denne reklamen viser hvordan man kan forandre et uhyggelig måltid til en super rett. Fra å spise fiske-hode til Dolly-pizza, skifter man fort mening.

Virkemidler i Smash-reklamen:
- Gjentakelse blir mye brukt. Eksempel: ”What is this?”
- Humor, morsomt å se hvordan vakten oppfører seg hver gang han ser posen.
- Korte, enkle setninger
- Imperativ,”It’s imposible to just have one”
Virkemidler i Dolly-reklamen:
- Mye humor
- Imperativ
- Plussord

Med tanke på oppgaven hvor vi skulle se hvilke virkemidler Mozell-reklamen har, skjønte jeg ikke alt som stod i teksten…

Ingen kommentarer: