tirsdag 24. februar 2009

"Mitt Liv Som Hund"



Denne ukens blogglekse gikk ut på å analysere en film. Oppdraget var å analysere filmen vi så på skolen, ”Mitt Liv Som Hund”.
Filmen ble gitt ut i 1985 i Sverige og er regissert av svenske Lasse Hallström. Filmen kommer fra romanen ”Mitt Liv Som Hund”, som er skrevet av Reidar Jönsson. Filmen fikk positiv kritikk fra folket og den har også vunnet en priser, blant annet Academy Awards for beste regi/manus og Golden Globe for beste fremmedspråklige film.
Filmens tema vil jeg påstå er mot og kjærlighet. Men også kontrasten mellom barn og voksne ser man ofte er betydelig for filmen.
"Mitt liv som hund", handler om den lille gutten Ingemar. Sammen med broren sin, bor de alle, inkludert den syke moren som lider av tuberkulose, under samme tak. Faren forlot dem da guttene var små. Etter hvert som dagene går, blir moren dårligere og dårligere. Moren klarer ikke å ta vare på guttene, så de blir sendt hver for seg. Ingemar blir sendt til onkelen sin som bor på Småland. Han trives der og finner seg nye venner. En av vennene er jenta som spiller på samme fotball-laget som Ingemar, nemlig Saga. Ettersom at Ingemar kun skulle tilbringe sommeren hos onkelen, reiser han hjem igjen. Men moren blir enda dårligere og dør tilslutt. Ingemar blir sendt tilbake til sin Onkel på Småland for å bo der. Livet til Ingemar blir tøffere og tøffere. Ting blir mer annerledes enn det det er, og det skjer nye ting i livet hans.
Filmen går i en kronologisk rekkefølge. Det vil si at starten på historien begynner tidsmessig før avslutningen, og at hendelsene blir beskrevet i den rekkefølge de skjedde. Jeg kommer ikke på noe som kan se ut som noe frampek, men man skjønner etter hvert at Ingemar vil leve et lykkelig liv.
Personene i filmen skiller seg fra hverandre pga. deres særpreg. Ingemar er en vanlig gutt, men har det litt vanskeligere hjemme ettersom forholdene hjemme. Onkelen til Ingemar virker som om en hjelp for Ingemar. Etter alle årene han har lidd med mye kjefting og bråk, kommer han til en menneske som kan være til hjelp og som en god venn. Etter som tiden går, blir det noe utvikling i personene. Det er ikke mye jeg kan huske, men det jeg husker er brystene til Saga vokser, og hun liker ikke dette. Hun sier at fotball-karrieren nå vil være slutt, hun spiller tross alt på et gutte-lag. Saga er en gutte-jente. Hun vil helst være en gutt, og misliker livet sitt som jente. Hun viser små følelser, og blir senere glad i Ingemar. Hun vil være mer enn en venn, men Ingemar det motsatte. Saga skjønner det, og de ender opp som gode venner.
Broren til Ingemar er et eksempel på en statisk karakter. Han er en sta og egen person. Et eksempel på dynamisk karakter er Saga. Hun utvikler seg fra å være litt gutte-jente til å være en ”kvinne”. Symbolet på dette er solen hun bruker mot slutten av filmen.
Handlingen foregår i Sverige på 80-tallet, altså i fortid.
Filmen skildrer to sosiale miljøer; Småland som er et sted fylt av innbillinger og forhåpninger og Stockholm som alvorlig og vanskelige forhold. Man får se to forskjellige miljøer, noe som gjør at filmen blir variert på en positiv måte. Man får oppleve Sverige på to måter, og personene er heller ikke de samme fra sted til sted.
Til slutt vil jeg snakke om filmatiske virkemidler. Man ser flere forskjellige måter for hvordan man kan filme, etter som at dette er en hel film må regissøren tenke på ulike metoder, slik at det blir variasjon.
Konklusjonen til slutt er temaet tro og kjærlighet, mens budskapet er at man er åpen for nye utveier og det finnes alltid nye håp.
Min egenvurdering av filmen er at den er helt grei, er ikke en film jeg vil se på fritiden min akkurat, fordi den ikke har de hovedpunktene en film bør ha, som mye action og komedie og en god handling. Denne filmen hadde ikke så mye Hollywood-action i seg som jeg er vandt til å se, men den var morsom og handlingen var ikke så aller verstJ

Ingen kommentarer: