tirsdag 3. februar 2009

Musikk analyse

Jeg liker mye god musikk. Jeg liker ikke voldsom rock og mer voldsomme sjangre. Når jeg hører en sang jeg liker, så har melodien mye å gjøre, men selvfølgelig også teksten. Men jeg liker bedre en sang med god melodi enn en sang med god tekst. Sangen jeg har valgt er en av de jeg liker best og er laget av Katy Perry. Det er en ganske ny sang med mye futt. Den kommer fra albumet "Ur So Gay". Jepp, det er "Hot 'N Cold". Link til sangen har du HER. Jeg har personlig ingen favoritt sang, men har forskjellige favoritt sanger. Den sangen jeg har valgt er blant de "heldige". Jeg valgte denne fremfor de andre egentlig fordi den er litt letter å forstå. Hensikten kommer bedre frem i sangen og teksten er ikke så avansert.


Hot 'N Cold er en sang jeg kommer i godt humør med og får lyst til å ”tricke” til eller å feste til :P Teksten passer veldig bra til melodien og når du først har fått den på hjernen, blir den ikke borte! Sangen handler om et kjæreste par som skal gifte seg. Først spør presten om jenta vil gifte seg med mannen, og hun svarer ja. Også spør han gutten m han vil gifte seg med henne. Han tenker seg først litt om og ser dypt inn i øynene hennes. Han snur seg ut mot salen og ser mot familien og vennene deres. Han svarer ikke og det er da sangen begynner. Katy Perry starter sangen med å si at "You changes your mind, like a girl change her clothes" Da løper han spurtende ut gjennom kirka, og hun følger etter. Hun mener altså at han har ombestemt seg, og vil ikke gifte seg lenger. Sangen handler videre om hvor irritert hun blir, og hun sier forskjellige ting om det som skulle bli ekteskapet deres. Stemning i sangen er først veldig glad og fin, man ser at to unge personer skal gifte seg, men så blir stemningen til trist og overraskende fordi man tror at han skal svare nei. Men når selve sangen er over, ser man at han svarer ja, og da blir stemningen mye glad. Teksten gir uttrykk for at man kan alltids skifte mening, men man kan få konsekvenser av det. Og alle blir mye mer happy når man holder det man lover.

Teksten inneholder en del virkemidler, jeg skal ikke ramse opp alle, men tar opp noen. Overskriften har en kontrast som heter ”varm og kald”. Artisten bruker mange metaforer og har også noen kontraster i teksten også. Sammenhengen mellom teksten og sangen passer godt sammen. Sangen starter rolig med ikke så altfor brutal tekst også går den gradvis oppover gjennom teksten. Jeg vil ikke påstå at sangen kritisere samfunnet, men den kommer med en del synspunkter på at når man har gjort noe uforutsigbart, kommer det alltid reaksjoner fra andre.

2 kommentarer:

Vildeee sa...

Har du hørt sangen "ur so gay"? Ta en titt på youtube og se hva du synes. Den er skikkelig merkelig! Men også litt fengende...

Morgan sa...

Ja, har hørt den....men liker ikke den ass. Sangen er en sånn kjedelig P4-låt..:P