lørdag 7. mars 2009

REKLAME :)

Ny uke, ny blogging.
Denne bloggleksa har en tidsramme på 2 uker, noe jeg setter STOR pris på. Takk LK!:)

Jaja… bloggleksa går ut på å definere ordet REKLAME + analysere èn til to reklame filmer.

Reklame symboliserer kommersielle budskap i form av massemedier som skal få kunder til å bli kjent med et nytt produkt, varemerke eller tjeneste. Reklamen er som sagt laget for kunder, og reklamen ser vi overalt. Enten du sitter i bussen på vei til skolen, eller du ser på nyhetene med familien i stua. Mange vil nok mene at reklame bare er ubrukelig og ”waste of time”. Men, mange blir også påvirket av reklame. Dette som ,for eksempel, ved hjelp av mye ekstrautstyr som man til vanlig ikke har med seg, eller ved at produsentene bruker unge og pene personer. Men reklame kan også være litt nyttig, dersom man ”henger litt etter i samfunnet”. Med andre ord kan reklamen hjelpe deg å vite hva som er ute på markedet og når det er salg osv. Personlig blir jeg sjeldent påvirket av reklame, dette fordi jeg ikke tror på det som blir sagt før jeg har sett det. Hvis det f. eks blir vist en reklame om en bil med en MASSE ekstrautstyr, må jeg først se hvordan bilen ser ut i forhold til den jeg så på reklamen og til slutt må jeg se alt ekstrautstyret. De beste reklamene mener jeg er de med den beste humoren. Dette fordi jeg alltid vil le av dem, og fordi det blir lettere å forstå hva budskapet går ut på. Men ellers har jeg ikke noe imot reklame, bort sett fra at jeg er dr**tt lei alle reklame - pausene som blir vist på TV!

Reklamen jeg skal analysere er reklamen fra Norsk Tipping Lotto som vises på TV. Det er den med telefonsamtalen fra Norsk Tipping som ringer personen som har vunnet. Han tror ikke sine egne ører, og for å høre at han har vunnet igjen og igjen, bruker han innvandrerstemmen sin og ber personen snakke med hele slekta hans, som egentlig bare stemmen til han selv.

Språkbruken i reklamen er to helt forskjellige dialekter. Damens dialekt er fra litt nord i Norge, og mannens stemme er en innvandrer dialekt. Språket er ikke avansert, og det er lett og forstå hva de sier.

Jeg valgte denne reklamen fordi jeg synes den er morsom og budskapet kommer etter hvert klart frem. Det er den beste reklamen fra Norsk Tipping mener jeg, og håper på flere morsomme reklamer i fremtiden:P

Ingen kommentarer: